تاکتیک facebook


هفته سوم فروردین مقاله ای در نیوزویک خواندم با عنوان " دیپلماسی facebook " نویسنده در این مقاله به نقش شبکه های مجازی و قدرتمند اجتماعی که به نام کلی web 2.0 خوانده می شوند در معادلات سیاسی پرداخته بود ؛ از پیروزی اوباما در انتخابات ایالات متحده به یاری این شبکه ها تا استفاده چین ، کره شمالی ،‌امریکا ودیگر کشورها ازاین شبکه در معادلات بین المللی . 5 روز پیش که facebook در ایران فیلتر شد قدرت این رسانه ها و اشارت های آن مقاله بیشتر رخ نمود . تحلیل های اولیه حاکی از آن بود که باوجود محدودیت رسانه ها و حضور پررنگ ایرانیان در web 2.0 به خصوص facebook دست های پنهان قدرت قصد دارند این رسانه را نیز محدود کنند و از بهره برداری مخالفان از آن جلوگیری کنند . وموج اینترنتی موسوی و کروبی را با سد بلند فیلترینگ درهم بشکنند . اما این یک روی سکه بود . 2 روز پیش که به دست دولت و به حکم رییس جمهور این فیلترینگ برداشته شد ، سوی دیگری از تحلیل نمایان شد ؛ وآن اینکه آیا تاکتیکfacebook  تاکتیک تبلیغاتی نیست ؟  

این تحلیل زمانی جدی تر می شود که بدانیم احمدی نژاد برخلاف رقبایش حضوری سازمان یافته وپرهزینه در facebook دارد گرچه طرفداران رقبا ممکن است از نظر عده و موج برتری داشته باشند . دیگر این که کاربران facebook درجهان روزانه 27.5 دقیقه از وقت خود را با آن می گذرانند - در ایران به دلیل کندی سرعت اینترنت این زمان قطعا بیشتر است - سن کاربران آن عموما بین 18 تا 24 است . کاربران آن بیش از 250 میلیون نفر در جهان است و ایرانیان حضوری گسترده در آن دارند .کاربران می توانند روی این سایت مانند کامپیوتر شخصی برنامه نصب کنند ، عکس ویرایش کنند ، موسیقی گوش کنند ، ویدئو ببینند ، بازی کنند ، کمک کنند ، کمک بگیرند ، در گروه های اجتماعی عضو شوند ، دوست پیدا کنند ،‌ایده هایشان را به اشتراک گذارند وبسیاری امکانات دیگر که این محیط مجازی در اختیار آنان قرار می دهد .

حال تصور کنید در ایران که معمولا مرجع صدور احکام توقیفی از این دست مشخص نیست اما حکم جاری می شود ، اعلام شد که facebook فیلتر شده است .درست سه روز پس از آن رئیس جمهور که اتفاقا از کاندیداهای ریاست جمهوری است و 16 روز دیگر باید با رقبای قدرتمند خود برای به دست آوردن آرای مردمی که 60 در صد آن ها زیر 30 سال سن دارند رقابت کند ،شخصا وارد میدان شده وبر خلاف مرجع صدور حکم که ناپیداست علنادستور رفع فیلترینگ سایت facebook را می دهد .

می توان حدس زد که طراحان این تاکتیک در پی چه اهدافی بوده اند اما باید دید که کاربران فضای مجازی و مشتریانfacebook نیز پیام دلخواه طراحان این تاکتیک را می گیرند یا آنان تحلیل های خود را دارند .  

 

منبع:http://kalemeh.ir/vdcf.0d1iw6dxmgiaw.html   

/ 0 نظر / 26 بازدید